Wersal do dziś owiany jest legendami w blasku Ludwika XIV. Kompleks architektoniczny, na który składa się 250 akrów ogrodu, pałac Słońce oraz Grand Trianon i Petite Trianon to perełka francuskiego baroku. Letnia rezydencja króla Francji mieściła 10000 mieszkańców, oznacza to, że zamieszkać mogłaby tam prawie cała Włoszczowa.
Słynące z przepychu i bogactwa stało się miejscem, gdzie kwitła architektura. Dzięki mecenatowi Króla Słońce była idealną kolebką dla rzemieślników i artystów. Najsłynniejszy pałac we Francji, który odwiedza rocznie 6 mln turystów, jest właśnie tym miejscem, gdzie powstała pierwsza komoda. Doceniana za swoje praktyczne zastosowanie podczas organizacji każdego wnętrza.
Początki komody sięgają XVIII w., kiedy to słynni ebeniści zajmowali się intarsjowaniem i fornirowaniem mebli skrzyniowych. To właśnie pod okiem słynnego ebenisty André Charlesa Boulle’a w 1708 roku powstały 2 komody, które były połączeniem stołu i skrzyni na ubrania, dla króla Ludwika XIV.
Projekt komody zwany także pracą Boulle`a to połączenie stołu i sarkofagu na kabriolowych nóżkach, wykonana w intarsjach m.in. z szylkretu i mosiądzu. Technika ta została kilkukrotnie powtórzona przez stolarza. Na uwagę zasługują pozłacane, brązowe rzeźby wierzchnie takie jak, uskrzydlone łapy lwów, czy sfinksy. Ciekawostką jest, że ozdoby zostały zaprojektowane i odlane w pracowni Boulle`a, który jako królewski stolarz nie był związany regulaminem gildii (fondeurs-ciseleurs).
Gildia – stowarzyszenie średniowiecznych stowarzyszeń kupieckich i rzemieślniczych.
Kiedy Colbert opisał Andre Charlesa Boulle`a, jako „najbardziej utalentowanego rzemieślnika w swoim zawodzie” król Słońce uczynił go najmłodszym stolarzem na dworze królewskim. Bogactwo zdobienia mebli oraz kreatywność jego prac, pomogły zbudować reputację Wersalu. Dzięki temu, że nie należał do gildii, mógł w pełni wykorzystać swoją kreatywność, którą nie regulowały sztywne ramy stowarzyszenia.
Boulle zaczął tworzyć różne meble dla Ludwika XIV, jego rodziny i dworu w 1672 roku. Zasłynął z intrygującej techniki inkrustacji miedzią i szylkretem zwanej jego imieniem „intarsją Boulle`a”. Polegała ona na wycięciu pojedynczych elementów z obu materiałów. Dzięki temu powstawał negatyw i pozytyw z efektem lustra.
Szylkret – materiał zdobniczy pozyskiwany z płytek rogowych pancerzy żółwi szylkretowych. Te poczynania doprowadziły gatunek wyginięcia.
Chociaż Boulle nie wymyślił techniki intarsji, to stał się mistrzem w swoim rzemiośle. Jego dzieła doskonale wpisywały się w filozofię króla Ludwika XIV oraz jego wizji stworzenia swojej siedziby, którą nazywał „Pałacem Słońce”. Boulle do zdobienia szafek i komód używał masy perłowej, szylkretu, mosiądzu, płatków złota, drewno mahoniowe oraz brązu. Komody, stoliki i biurka były misternie zdobione ażurowymi kompozycjami roślinnymi i motywami ze świata mitologii.